Katedra prowadzi badania statutowe na temat: Edukacja wczesnoszkolna w warunkach reformy szkolnej i przemian przełomu XX i XXI wieku.
Ponad trzydziestoletnia historia Katedry, istniejącej pod różnymi nazwami, to przede wszystkim bogaty dorobek naukowy licznego grona pracowników. Liczba pracowników kształtowała się od 4 nauczycieli akademickich na początku do 12-15 w różnych okresach. Wymiernymi rezultatami pracy naukowej są liczne i wysoko cenione publikacje krajowe i zagraniczne (monografie, skrypty, artykuły w czasopismach), uzyskane stopnie naukowe, organizowane konferencje i współpraca z innymi ośrodkami naukowymi w kraju i zagranicą (Czechy, Słowacja, Francja, Białoruś).
Ważne miejsce w dorobku Katedry zajmują dwie serie wydawnicze. W latach 1983 do 1999 ukazało się 14 zeszytów naukowych pod nazwą Studia Pedagogiczne. Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna oraz czteroczęściowe skrypty Z teorii i praktyki nauczania początkowego.
Z uwagi na fakt, iż Katedra skupia specjalistów z różnych dziedzin problematyka badawcza jest bardzo zróżnicowana. Wspólny jest jednak adresat, do którego odnosi się rezultaty badań. Jest nim przyszły i obecny nauczyciel klas I-III.
Szczegółowe zainteresowania pracowników Katedry skupione są na następującej problematyce:
- aktualne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- ewaluacja kompetencji dydaktycznych uczniów i nauczycieli wczesnoszkolnych,
- konteksty rozwojowe zachowań werbalnych i leksykalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
- nauczyciel - doradca rodziców i uczniów w wieku wczesnoszkolnym,
rozwijanie osobowości uczniów klas I-III przez wykonywanie zadań matematycznych, - rozwijanie aktywności plastycznej z zahamowaniami twórczymi i problemami emocjonalnymi,
- kompetencje czytelnicze uczniów młodszych,
- aktywizacja postawy twórczej studentów na specjalności – kształcenie zintegrowane.
Cele badań pedagogicznych zmierzają do:
- wypracowania optymalnych dróg poznania we wszystkich obszarach edukacji elementarnej,
- ustalenia modelu nauczyciela przedszkola i klas I-III odpowiadającemu potrzebom współczesnych przemian edukacyjnych,
- wyposażenie przyszłych nauczycieli w szeroki wachlarz kompetencji do pełnienia kreatywnej roli pedagoga edukacji elementarnej.
Realizowana problematyka badawcza mieści się w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, psychologii humanistycznej, psychopedagogiki twórczości i pedeutologii. Wysiłki badawcze mają przyczynić się do wprowadzenia istotnych zmian w teorii i praktyce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a zwłaszcza w zakresie edukacji dzieci od 3 do 10 lat, właściwego przegotowania programów oddziaływań pedagogicznych, a także weryfikacji programów kształcenia kandydatów na nauczycieli tego etapu edukacyjnego.