Anna Jakubowicz, Strategia organizowania materiału a efektywność nauczania ortografii w klasach początkowych, WSP, Bydgoszcz 1994, ss.126.
Monografia ma charakter psychodydaktyczny. Składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym i drugim omówiono problemy dotyczące istoty pamięci oraz strategii pamięciowych będących specyficzną kategorią sprawności poznawczych. Rozdział trzeci zawiera zagadnienia obejmujące problematykę nauczania ortografii w klasach początkowych. Kolejne, czwarta i piąta część pracy to eksperymentalna weryfikacja modelu ćwiczeń ortograficznych. Rozdziały te przedstawiają organizację i przebieg eksperymentu oraz omówienie rezultatów wdrażania założeń badawczych. Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu stosowanie strategii organizowania treści wpłynie na podniesienie efektywności nauczania ortografii na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej. Ostatni rozdział zawiera podsumowanie uzyskanych rezultatów i wnioski dla praktyki szkolnej z nich wypływające. Pracę zamyka bibliografia oraz aneksy.