Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, Metody nauki czytania i pisania we współczesnych elementarzach polskich Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, Metody nauki czytania i pisania we współczesnych elementarzach polskich

Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, Metody nauki czytania i pisania we współczesnych elementarzach polskich

Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, Metody nauki czytania i pisania we współczesnych elementarzach polskich, ARCANUS, Bydgoszcz 1997, ss.44.

     Opracowanie prezentuje wybrane elementarze funkcjonujące na rynku wydawniczym oraz stosowane w nich metody nauki czytania i pisania. Zagadnienia ujęte są w pracy w pięciu rozdziałach. Omówione są psychologiczne podstawy nauki czytania i pisania. W chronologicznym ujęciu zaprezentowany jest rozwój metod nauki czytania i pisania aż do metod obecnych wraz z ukazaniem ich zalet. Aktualnie stosowane metody nauki czytania i pisania przedstawione są na przykładzie czterech najbardziej popularnych wśród nauczycieli elementarzy. Charakteryzowane są również ćwiczenia towarzyszące zaprezentowanych elementarzom. Ostatni rozdział ukazuje zapoznawanie uczniów z nowymi głoskami i literami w poszczególnych koncepcjach elementarzy. Zamieszczony na końcu wykaz książek metodycznych oraz podręczników pomocniczych dla uczniów klasy pierwszej pozwoli wzbogacić wiedzę o procesie czytania i pisania oraz porównać własny model postępowania dydaktycznego z innymi rozwiązaniami.