Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, (red.), Studia Pedagogiczne Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Zeszyt 35(14) – Poszukiwanie alternatywnych koncepcji związanych z edukacją dzieci młodszych, WSP, Bydgoszcz 1999, ss.263.
Badanie optymalnych kierunków działania na początkowych szczeblach kształcenia jest problemem zawsze aktualnym. Na niektóre pytania starali się udzielić odpowiedzi autorzy przedstawionych w naszym opracowaniu artykułów i komunikatów. Autorami artykułów są pracownicy naukowi Wyższej Szkoły pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego), Wyższej Szkoły pedagogicznej w Kielcach (obecnie Akademia Świętokrzyska) oraz Uniwersytetu w Bańskiej Bystrzycy.
Ze względu na zakres prezentowanej problematyki wydzielone zostały trzy grupy tematyczne zawierające łącznie 12 artykułów omawiających różne koncepcje zmierzające do podniesienia skuteczności uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Część pierwsza to - Efektywność posługiwania się wybranymi modelami nauczania w klasach niższych; druga to - Oddziaływania prorozwojowe w przedszkolach i klasach początkowych sprzyjające postępom w uczeniu się oraz trzecia - Wiedza i kompetencje dzieci młodszych umożliwiające im świadomą percepcję rzeczywistości. Opracowanie zawiera także trzy komunikaty z badań prowadzonych wśród studentów kierunku Nauczanie Początkowe z Wychowaniem Przedszkolnym. W końcowej części przedstawiamy również sprawozdania z międzynarodowych konferencji, kursów oraz stażów, w których uczestniczyli pracownicy oraz studenci Instytutu Nauczania początkowego i Wychowania Przedszkolnego (obecnie w składzie Instytutu Pedagogiki) w Bydgoszczy.