Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowska, Maria Plenkiewicz Czytanie w początkowych latach szkolnej edukacji, ARCANUS, Bydgoszcz 1999 ss. 86.
Zamierzeniem autorek niniejszego opracowania jest przybliżenie czytelnikowi problematyki czytania wczesnoszkolnego, która jest niezwykle bogata i różnorodna. Zaprezentowane treści ujęte są w sposób syntetyczny. Stanowią więc punkt wyjścia dla bardziej szerokiego rozeznania szczegółowych kwestii w literaturze omawianego przedmiotu. Wskazanie tej literatury oraz autorskie wypowiedzi znawców zagadnienia początkowego czytania obszernie cytowane z ich publikacji (wydawanych na przestrzeni ostatniego półwiecza) zachęcą z pewnością do sięgania po pozycje dotyczące tych zagadnień. Praca obejmuje następujący zakres zagadnień: lektura dzieci młodszych; czytanie i jego własności; zasadnicze składniki procesu czytania; rodzaje czytania; uwarunkowania zdolności dzieci w młodszym wieku szkolnym do czytania; wybrane sposoby kształcenia umiejętności czytania w klasach niższych; badanie kompetencji czytania uczniów wczesnoszkolnych.
Znajomość przedstawionych tu zagadnień wsparta własną inwencją w organizowaniu różnorodnych sytuacji dydaktycznych sprawi, że czytanie stanie się dla dzieci młodszych interesującą i przyjemną formą aktywności.