Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Anna Jakubowicz, Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej Anna Jakubowicz, Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz, Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz, Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej, ARCANUS, Bydgoszcz 2000, ss. 103.

Poprawność pisowni jest przedmiotem troski każdego nauczyciela. Szczególnie ważne jest dbanie o nabywanie prawidłowych nawyków ortograficznych od pierwszych lat nauki dziecka w szkole. Jednym z elementarnych zadań edukacji wczesnoszkolnej jest uczenie za pośrednictwem zabawy. Uczenie się ortografii może być również przyjemnością. Kształtowanie umiejętności poprawnego pisania ułatwią stosowane w procesie nauczania zabawy i gry. Przedstawione w niniejszym opracowaniu propozycje różnorodnych ćwiczeń ortograficznych z pewnością przyczynią się do uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego. Książka zawiera omówienie walorów wychowawczych, kształcących i poznawczych zabaw i gier. W dalszej części prezentuję propozycje gier i zabaw doskonalących poprawne pisanie. Rozdział trzeci zawiera materiał ortograficzny w postaci często używanych przez dzieci ortogramów wyekscerpowanych z podręczników, lektur i czasopism dziecięcych. Na ich podstawie w rozdziale czwartym podaję przykłady gier i zabaw ortograficznych. Mogą one stanowić źródło pomysłów do tworzenia przez nauczycieli własnych propozycji z wykorzystaniem aktualnie opracowywanego słownictwa.

Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej są przygotowane z myślą o studentach i nauczycielach pedagogiki wczesnoszkolnej. Mam nadzieję, że przedstawione w opracowaniu ćwiczenia staną się również inspiracją dla własnych, dostosowanych do aktualnie opracowywanych zagadnień, pomysłów rozwiązań metodycznych.