Jan Jakóbowski, Anna Jakubowicz (red.), Integracja w edukacji. Dylematy teorii i praktyki, AB, Bydgoszcz 2002, ss. 604.
Zapoczątkowana w 1999 roku reforma oświaty miała na celu przebudowę rzeczywistości edukacyjnej zarówno w zakresie struktur systemowych, jak i w obszarze treści i sposobów kształcenia. Zmiana koncepcji edukacji wczesnoszkolnej programowała przejście od systemu przedmiotowego do ujęcia treści w zintegrowane całości tematyczne. Od wprowadzenia kształcenia zintegrowanego do klas początkowych minęły właśnie dwa lata. Mnogość zastanych przez ten czas publikacji oraz rzeczywista praktyka nauczycielska wymaga analizy i interpretacji w celu usystematyzowania ich i określenia aktualnego stanu, w jakim funkcjonuje oświata na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej.
W refleksjach nad kondycją kształcenia zintegrowanego chcieliśmy wziąć czynny udział organizując dyskusję. Uczestniczyło w niej 72 pracowników naukowych wielu ośrodków akademickich w kraju oraz nauczyciele szkół podstawowych i studenci Akademii Bydgoskiej. Zebrane w tym tomie prace są pokłosiem tej dyskusji.
Całość materiału została ujęta w cztery części. W części pierwszej autorzy poruszają ogólne zagadnienia dotyczące integracji w edukacji wczesnoszkolnej. Zamieszczone w drugiej części tomu artykuły zostały poświęcone możliwościom, zagrożeniom i wspomaganiu rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej. W części trzeciej znajdują się artykuły poświęcone roli rodziny, szkoły i przedszkola w nowym systemie edukacji. Ostatnia część opracowania została poświęcona procesowi nauczania zintegrowanego w zakresie poszczególnych rodzajów edukacji.