Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Anna Jakubowicz-Bryx, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej Anna Jakubowicz-Bryx, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz-Bryx, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz-Bryx, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz 2006 ss. 374.

Doniosłe znaczenie przypisywane słownictwu jako niezbędnemu elementowi procesu komunikacji skłoniło mnie do uczynienia przedmiotem własnych badań poziomu kompetencji leksykalnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Związane z przedmiotem badań zagadnienia zawarłam w niniejszej książce w czterech rozdziałach.

Pierwsza część książki została poświęcona omówieniu szerokiego spektrum zagadnień związanych z językiem, ponieważ kompetencje leksykalne traktuję jako element składowy ogólnej sprawności językowej ucznia. W rozdziale drugim zaprezentowano procedurę badań własnych. Określam założenia badań, formułuję problemy i hipotezy badawcze wraz z ich teoretycznymi podstawami, a także określam metodykę przeprowadzanych badań. Wskazuję na kompetencje leksykalne uczniów edukacji wczesnoszkolnej jako na przedmiot poczynań badawczych, zaś założony cel to określenie różnorodnych determinantów zasobu słownictwa na tym poziomie nauczania. Szczegółowo przedstawione są definicje, wskaźniki, kryteria, kategorie i operacjonalizacja zmiennych, takich jak: kompetencje leksykalne, słownik czynny i bierny dziecka, zasób leksykalny podręczników, ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne oraz środowisko rodzinne i szkolne. Kolejny, trzeci rozdział, poświęciłam wnikliwemu przedstawieniu rezultatów badań empirycznych. Ostatnia część pracy to weryfikacja założonych na wstępie hipotez badawczych. W rozdziale tym sformułowałam również wnioski nasuwające się po dokonaniu analizy i interpretacji wyników badań. Starałam się także każdorazowo zaproponować wskazania dla praktyki edukacyjnej wynikające z wysuniętych wniosków końcowych.

Książka ma charakter monografii naukowej. Sądzę jednak, iż może zainteresować wszystkich, którzy widzą potrzebę doskonalenia kompetencji leksykalnych uczniów wczesnej edukacji, a więc zarówno pedagogów, jak i językoznawców, lingwistów, a także studentów i czynnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Może być również adresowana do rodziców, których wpływ na rozwój leksyki dziecka w pierwszym okresie rozwoju jest szczególnie ważny. Sądzę zatem, że publikacja ta znajdzie szeroki krąg odbiorców i stanie się dla nich elementem inicjującym lub wspomagającym starania o nabywanie przez dziecko w młodszym wieku szkolnym wysokich kompetencji leksykalnych, które stanowią przecież dla nich bazę dla poruszania się w otaczającym je świecie informacji.