Anna Jakubowicz-Bryx, Maria Sobieszczyk, Tradycje i współczesność w edukacji wczesnoszkolnej. Biogramy twórców koncepcji pedagogiki wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski, Bydgoszcz 2011, s. 221.
Gruntowne zmiany na pierwszym etapie kształcenia szkolnego dokonały się, ale jest on nadal modyfikowany i pojawiają się nowe pytania związane z kształceniem i wychowaniem uczniów tego obszaru edukacji. Dzisiejsza edukacja wczesnoszkolna dobiera i wykorzystuje różne koncepcje metodyczne, które pozwalają osiągnąć najpełniej poszczególne cele etapowe i założenia programowe. Skuteczne działania współczesnego nauczyciela w zakresie pracy nad wszechstronnym i harmonijnym rozwojem osobowości dzieci są możliwe nie tylko dzięki znajomości najważniejszych i aktualnych koncepcji metodycznych czy modeli edukacji wczesnoszkolnej ostatnich lat. Współczesny nauczyciel powinien poznać genezę i istotę, także tych koncepcji, które wielokrotnie miały swój początek dużo wcześniej i ich wpływy można znaleźć na przykład w pakietach edukacyjnych, czy proponowanych rozwiązaniach metodycznych w zakresie poszczególnych obszarów edukacyjnych.
Odpowiedzią na taką właśnie rzeczywistość są biogramy przedstawicieli pedagogiki wczesnoszkolnej i prezentacja ich koncepcji. Ważne jest to, by w bieżącej pracy pedagogicznej wykorzystywać, doceniać i szanować osiągnięcia wcześniejsze. Nauczyciel powinien bowiem dążyć do lepszego poznania procesów pedagogicznych oraz do podniesienia poziomu własnej kultury dydaktycznej, by tym samym wykreować optymalny wizerunek wychowawcy.
Naszym zdaniem aktualność prezentowanych koncepcji polega na tym, że poszukujemy w nich odpowiedzi na nowe problemy współczesnej edukacji. Dorobek tych pedagogów był, jest i nadal może być, źródłem twórczych inspiracji pedagogicznych. Mamy nadzieję, że zaprezentowane koncepcje integracji pozwolą dostrzec ewolucję, jakiej ulegało to pojęcie i prezentowane koncepcje.