Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Anna Jakubowicz-Bryx, (red.), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Anna Jakubowicz-Bryx, (red.), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz-Bryx, (red.), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Anna Jakubowicz-Bryx, (red.), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz 2011, s. 220.

Diagnoza umiejętności czytania i stanu czytelnictwa wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym należy do ważnych aspektów kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej. Jasne i precyzyjne określenie poziomu rozwoju edukacji czytelniczej uczniów oraz wskazanie prawidłowości i kierunków przemian, jakim ona podlega, bądź powinna podlegać, stwarza możliwości podjęcia stosownych poczynań, by oddziaływanie procesu edukacji na te umiejętności stało się w większym niż dotychczas stopniu skuteczne i uwzględniało naturalne prawidłowości rozwoju dzieci.

Oddaję do rąk Czytelników publikację, która jest przeglądem współczesnego podejścia do niezwykle ważnych obszarów zagadnień, jakimi są czytanie i czytelnictwo, leżących u podstaw prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej go rzeczywistości.

Książka ma charakter wieloautorskiej monografii naukowej. Sądzę jednak, iż może zainteresować wszystkich, którzy widzą potrzebę doskonalenia kompetencji czytelniczych na etapie wczesnej edukacji, a więc zarówno pedagogów, jak i studentów i czynnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Może być również adresowana do rodziców, których wpływ na rozwój umiejętności czytania i zainteresowań czytelniczych dziecka w pierwszym okresie rozwoju jest szczególnie ważny. Przypuszczam zatem, że publikacja ta znajdzie szeroki krąg odbiorców i stanie się dla nich elementem inicjującym lub wspomagającym starania o nabywanie przez dziecko wysokich kompetencji w czytaniu, które stanowią przecież dla nich bazę dla poruszania się w otaczającym je świecie informacji. Przedstawione w tomie artykuły powstały przecież z myślą o doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Powinny stać się inspiracją do twórczej refleksji nad procesem nauki czytania i czytelnictwa dzieci. Opracowania teoretyczne oraz analiza wyników badań naukowych zaprezentowanych w niniejszej publikacji warto potraktować, jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań. Mam nadzieję, że publikacja ta zostanie również przyjęta jako głos w dyskusjach nad toczącą się we współczesnej edukacji początkowej edukacją czytelniczą dziecka.