W 2011 r. ukazała się książka pod redakcją Anny Jakubowicz-Bryx dotycząca edukacji czytelniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Anna Jakubowicz-Bryx (red.), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, UKW, Bydgoszcz 2011, ss. 220.
ze wstępu:
Książka ma charakter wieloautorskiej monografii naukowej. Sądzę jednak, iż może zainteresować wszystkich, którzy widzą potrzebę doskonalenia kompetencji czytelniczych na etapie wczesnej edukacji, a więc zarówno pedagogów, jak i studentów i czynnych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Może być również adresowana do rodziców, których wpływ na rozwój umiejętności czytania i zainteresowań czytelniczych dziecka w pierwszym okresie rozwoju jest szczególnie ważny. Przypuszczam zatem, że publikacja ta znajdzie szeroki krąg odbiorców i stanie się dla nich elementem inicjującym lub wspomagającym starania o nabywanie przez dziecko wysokich kompetencji w czytaniu, które stanowią przecież dla nich bazę dla poruszania się w otaczającym je świecie informacji. Przedstawione w tomie artykuły powstały przecież z myślą o doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Powinny stać się inspiracją do twórczej refleksji nad procesem nauki czytania i czytelnictwa dzieci. Opracowania teoretyczne oraz analiza wyników badań naukowych zaprezentowanych w niniejszej publikacji warto potraktować, jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań. Mam nadzieję, że publikacja ta zostanie również przyjęta jako głos w dyskusjach nad toczącą się we współczesnej edukacji początkowej edukacją czytelniczą dziecka.