Kodowania i programowania można uczyć już dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Na tym etapie rozwoju człowieka, osiąga się to stosując równolegle różne metody dydaktyczne. Atrakcyjnym i skutecznym sposobem aktywizowania uczniów w ich rozwoju intelektualnym jest propozycja wprowadzenia do poszukiwań badawczych podstaw robotyki.
W lutym 2020 roku odbyły się pierwsze zajęcia warsztatowe. Ze względu na ograniczone możliwości ich realizacji, związane z zagrożeniem epidemicznym, uczestniczyły w nich głównie dzieci z klasy 1b, a od września – 2b. Poprowadziły je studentki I roku na kierunku Pedagogika moduł pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna: Patrycja Połomska i Aleksandra Ziętek oraz student I roku na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna – Piotr Lewandowski. Wraz z autorkami projektu: mgr Katarzyną Kozłowską, mgr Sylwią Łuczak, dr Izabelą Plieth-Kalinowską i mgr Justyną Smolińską studenci zaprojektowali kolejne spotkania, podczas których wykorzystano gry i zabawy logiczne z dominem, matę do kodowania oraz możliwości programowania i sterowania Ozobotami. We wrześniu i październiku 2020 roku uczestnicy warsztatów zostali zapoznani z robotami Dash, Dot i przećwiczyli ich współpracę z aplikacjami Wonder i Blocky. W trakcie wspólnych działań dzieci skonstruowały także własne labirynty i zakodowały roboty Myszka tak, by dotarły bez przeszkód do elektronicznego serka.
Urozmaicenie zaproponowanych wyzwań i wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań elektronicznych pozwoliło utrzymać atmosferę intelektualnego zaciekawienia, emocjonującej zabawy i motywowało do poszukiwań różnych sposobów zastosowania doświadczanych odkryć. Każde spotkanie to nowe zadania problemowe, których rozwiązanie wymagało zaangażowania twórczej aktywności wszystkich członków zespołu i wzajemnej współpracy podczas kolejnych etapów dochodzenia do wiedzy.
Link do galerii zawierającej więcej zdjęć i filmy z zajęć: https://photos.app.goo.gl/5oDvvUvMEdW4Q8Ek7