Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Monografia prof. Anny Jakubowicz-Bryx i mgr Moniki Kwiecińskiej Monografia prof. Anny Jakubowicz-Bryx i mgr Moniki Kwiecińskiej

Monografia prof. Anny Jakubowicz-Bryx i mgr Moniki Kwiecińskiej

Z radością informujemy, że ukazała się monografia dr hab. Anny Jakubowicz-Bryx, prof. uczelni i mgr Moniki Kwiecińskiej pt. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa.

Gratulujemy!!

Zachęcamy do zapoznania się z monografią.

Anna Jakubowicz-Bryx, Monika Kwiecińska pt. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa, UKW Bydgoszcz 2022, s.212.

Inspiracją do podjęcia tematu dysertacji są osobiste zainteresowania skupione wokół specyfiki pracy nauczyciela. Rozważając drogę badacza, za niezbędne uznano włączenie badań związanych z wymiarami profesjonalizmu nauczycielskiego zogniskowanymi wokół edukacji wczesnoszkolnej. Kunszt w zawodzie nauczyciela wczesnej edukacji stanowi meritum zainteresowań naukowych autorek.

Część teoretyczną monografii stanowi kwerenda literatury traktującej o uwarunkowaniach profesji nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Proces aktywności zawodowej, będący przedmiotem rozważań pierwszego rozdziału, można ująć za pomocą kontinuum, którego fundament stanowią motywy wyboru zawodu. Kolejno zostały omówione determinanty praktyki i empirii zawodowej (specyfika profesji, współczesne tendencje kształcenia nauczycieli, wchodzenie w rolę, podmiotowe determinanty funkcjonowania w zawodzie i paradygmaty wyznaczające kierunki działań) prowadzące do osiągnięcia mistrzostwa zawodowego. Drugi rozdział jest rozdziałem stricte metodologicznym, w którym zawarte są założenia badań własnych. Kolejny – trzeci rozdział pracy ma charakter badawczy. Skupiono w nim uwagę na wizerunku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w percepcji respondentów. Dane z badań własnych koncentrują rozważania wokół pięciu substytutów: motywów i oczekiwań ankietowanych, cech profesjonalno-podmiotowych warunkujących mistrzostwo zawodowe, odsłony edukacyjnej (nie)codzienności nauczyciela, determinantów prestiżu pedagoga i kategorii syndromu wypalenia zawodowego - stanowiących fundament do stworzenia wizerunku nauczyciela profesjonalisty w percepcji dwóch podmiotów edukacyjnych – pedagogów czynnych zawodowo, studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. W ostatnim rozdziale pracy szczegółowo zostały podsumowane wyniki przeprowadzonych badań i sformułowane wnioski z nich wynikające.

Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców: pedagogów, nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz studentów wczesnej edukacji. Mamy nadzieję, że stanie się źródłem refleksji nad podjętym problemem oraz inspiracją do doskonalenia warsztatu pedagogów z niej korzystających.

Więcej na stronie Wydawnictwa UKW.