Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Matematyka w przedszkolu – praktyka metodyczna Matematyka w przedszkolu – praktyka metodyczna

Matematyka w przedszkolu – praktyka metodyczna

Matematyka w przedszkolu – praktyka metodyczna

W związku z praktycznym przygotowaniem do realizowania zadań zawodowych o charakterze dydaktycznym wynikających z roli nauczyciela przedszkola, studenci III roku kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna odwiedzili trzy bydgoskie przedszkola.  W ramach praktyki metodycznej z przedmiotu Metodyka edukacji matematycznej uczestniczyli w zajęciach z matematyki prowadzonych w grupach czterolatków, pięciolatków i sześciolatków. Podstawowym celem wizyty w przedszkolu była konfrontacja zdobytej w czasie wykładów i konwersatoriów wiedzy z codzienną praktyką edukacyjną, poznanie specyfiki i metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz namysł i refleksja nad przedstawionymi przez nauczycielki rozwiązaniami metodycznymi. Poniżej prezentujemy fragmenty wypowiedzi studentów w związku z obejrzanymi zajęciami:

Przedszkole Niepubliczne Step ul. Bohaterów Westerplatte 4 Bydgoszcz

  • Panie prowadzące zajęcia bardzo starały się pokazać nam jak najwięcej, pomimo niewielkiej ilości czasu, oraz dawały cenne rady i wskazówki.
  • Byłam zaskoczona różnorodnością materiałów, z jakimi pracowały dzieci. Szczególnie zdziwiło mnie to, że dzieci pracowały na bardzo dużych liczbach, nawet tysiącach.
  • Przy każdym stanowisku Panie opowiadały nam o tych pomocach, mówiły nam, w jaki sposób można je wykorzystać oraz dawały nam wiele pomocnych rad, które przydadzą nam się w przyszłości.
  • Wiele pomocy dydaktycznych zrobionych jest z rzeczy codziennego użytku (klamerki, guziki, kostki, itp.).
  • Dzięki tej wizycie miałam okazję zapoznać się w praktyce z przedszkolem, które kieruje się założeniami Marii Montessori, a o których tak wiele mówi się na zajęciach podczas studiów. Wizyta ta była wspaniałym i inspirującym doświadczeniem, z którego można wiele wynieść. Otworzyła oczy, jak można prowadzić zajęcia, z jakich pomocy dydaktycznych korzystać, co z pewnością przyda się w przyszłej pracy pedagoga.

 Przedszkole nr 22 ul. J. Piwnika Ponurego 3 Bydgoszcz 

  • Nauczyciel, który nas przyjmował wykazał się profesjonalizmem i wielką serdecznością wobec studentów.
  • Spodobało mi się również to, iż nauczyciel po filmie wstępnym sam przejął inicjatywę i jeszcze raz przeprowadził pogadankę na temat figur z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej pomocy dydaktycznych.
  • Język, który był kierowany do dzieci przez nauczyciela był prosty i zrozumiały. Każde z dzieci było aktywizowane podczas zajęć, pomimo różnego tempa pracy dzieci.
  • Pomoce dydaktyczne, które zostały wykorzystane w trakcie zajęć były interesujące i dające dzieciom możliwość działania na konkretach.
  • Pierwszy raz miałam styczność z wiatrakiem matematycznym, który również był dla mnie dużym zaskoczeniem. Przede wszystkim wyjątkowe jest w nim to, że ma tak wiele różnego rodzaju zastosowań. Na naszej obserwacji był on wykorzystywany głównie do zabaw matematycznych związanych z porami roku (z naciskiem na jesień). Jednak jest on bardzo uniwersalny i łatwo jest za jego pomocą zachęcić dzieci do matematyki.

Przedszkole Niepubliczne Jagódka ul. Joachima Lelewela 15A Bydgoszcz

  • Pytania, które zadawała wychowawczyni były ciekawe, rozwijały wyobraźnię dzieci i poszerzały wiedzę. To bardzo interesujące poznać spostrzeżenia dzieci i ich spojrzenie na świat.
  • Warto dodać, że wszelkie zadania były wykonywane przez zabawę. Dzieci miały okazję śpiewać, tańczyć, liczyć i uczestniczyć w pogadance o liczbach. Jestem przekonana, że udało się naszej grupie wyciągnąć wiele wniosków dotyczących pracy nauczyciela, które wykorzystamy w przyszłości.
  • Nauczyciel w sposób świadomy i przemyślany stworzył podczas zajęć przestrzeń, w której dzieci mogły dyskutować i samodzielnie rozwiązywać zadania metodą prób i błędów, wymieniać się swoimi opiniami z rówieśnikami.
  • Przedstawiona przez nauczycielkę historia stanowiąca wprowadzenie do zajęć bardzo mnie zaciekawiła, dzięki czemu przez całe zajęcia byłam bardzo skupiona na tym co się dzieje, a moje myśli nie koncentrowały się na innych czynnościach. Po reakcji dzieci było widać, że równie bardzo były zainteresowane tematem , a co ważne aktywnie uczestniczyły w wykonywanych czynnościach.
  • Najbardziej jednak ujęła mnie nauczycielka, która pokazała jak pięknie można wykonywać tą pracę , z pasją, zaangażowaniem, poświęceniem oraz uśmiechem na twarzy.

W swoich wypowiedziach studenci zwracali uwagę, że praktyka stanowi integralną część studiów pedagogicznych:

  • Uważam, że pomysł, abyśmy odwiedzili przedszkola i zobaczyli jak w praktyce wyglądają zajęcia z matematyki był bardzo trafiony. Pisząc różne scenariusze i wymyślając zadania często zastanawiałam się jak przeprowadzać te zajęcia w tak licznej grupie dzieci.
  • Zajęcia były idealnym przykładem „nauki przez zabawę”. Zadania były dla mnie inspiracją i również utrwaleniem wiadomości z wykładów i konwersatoriów

W podziękowaniu za umożliwienie obejrzenia zajęć matematycznych grupa studentów Zuzanna Cywińska, Zuzanna Falkowska, Piotr Lewandowski oraz Aleksandra Czerwińska i Agata Szymańska przygotowała i wysłała do wizytowanych przedszkoli świątecznego maila z niespodzianką.

Jeśli jesteście ciekawi, to kliknijcie w link: niespodzianka