Dnia 14 marca 2023 roku na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego odbyło się kolejne seminarium naukowo-metodyczne skierowane do studentów kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
Celem spotkania było „odczarowanie” matematyki i pokazanie, że zajęcia matematyczne mogą być dobrą i mądrą zabawą, która integruje elementarne siły: głowy, rąk i serca. A do zabawy przydadzą się … nie zabawki czy klocki, ale dary, które inspirują do różnorodnej aktywności. Nasi goście Rafał Iskra – Prezes Zarządu Froebel.pl oraz Anna Turska - Dyrektor ds. rozwoju Froebel.pl postanowili odkurzyć i odczytać na nowo powstałą ponad 150 lat temu koncepcję Friedricha Froebla, której ważnym ogniwem był zestaw darów stanowiący trzon aktywności dzieci i nauczycieli w przedszkolach freblowskich.
Spotkanie składało się z dwóch części: wykładu wygłoszonego przez Annę Turską na temat: Nowoczesna edukacja oparta na tradycyjnych wartościach oraz warsztatów, na których studenci II i III roku Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej mogli od strony praktycznej poznać, doświadczyć i odkryć potencjał drzemiący w prezentowanych zestawach dydaktycznych.
O wartości merytorycznej i metodycznej seminarium świadczą komentarze studentów uczestniczących w wykładzie i warsztatach:
- Wykład wraz z warsztatami, w którym mieliśmy okazję uczestniczyć dzięki Pani Doktor był bardzo inspirującym czasem, za co również chciałabym podziękować. Na zajęciach już nie raz mieliśmy styczność z różnymi metodami, szkołami, filozofiami jak nauczać, jednakże nie mamy zbyt dużo okazji by zobaczyć je w praktyce, a udział zarówno w wykładzie jak i warsztatach dał nam do tego okazję.
- Szczególnie zwróciłam uwagę na to, że dary charakteryzują się niezwykłą prostotą, a mimo to mają w sobie ogromny potencjał i można ich użyć na mnóstwo sposobów, nie tylko na zajęciach z matematyki.
- Uświadomiłam sobie jak wiele można zrobić przy wykorzystaniu tak prostych narzędzi. Przede wszystkim pozwalają dziecku samemu doświadczać, manipulować, co sprawia, że lekcje stają się cenniejsze i dzieci więcej zapamiętują.
- Na samych warsztatach bardzo przyjemnym doświadczeniem było skorzystanie z darów, ułożenie z nich wieży lub innych budowli.
- Zaciekawiła mnie praca techniką TWAL. Dzieci tworzące linie odkrywają różne możliwości. Jest to fascynujący proces, który mam nadzieję wykorzystam kiedyś na zajęciach matematycznych i plastycznych.
- Zauważyłam, że nie trzeba wiele zastanawiać się nad wytłumaczeniem dziecku jakiegoś zagadnienia, ale po prostu pozwolić mu twórczo eksplorować i poznawać świat.
- Dziecko powinno poznawać świat wszystkimi zmysłami poprzez aktywne uczestnictwo, zabawę, a nie jak to często bywa w tradycyjnej szkole poprzez bierne słuchanie. (…) Jak powiedział Friedrich Froebel „Zabawa jest najważniejszym przejawem rozwoju dziecka”, a my jako przyszli nauczyciele nie możemy o tym zapominać.
Studenci zwrócili również uwagę na formę prowadzenia wykładu i warsztatów:
- Pierwsza część, którą prowadziła Pani Anna Turska wchłonęła mnie po pierwszych kilkunastu minutach. Wiedza, którą nam przekazywała Pani prowadząca była inspirująca (…), dlatego moje skupienie przez te półtora godziny wynosiło 100%.
- Podczas seminariów każdy mógł wziąć udział w dyskusji, zadać pytanie, dzieląc się własnymi wnioskami. Były to zajęcia z pokazywaniem, interakcją, a półtorej godziny minęło "w mgnieniu oka".
- Szkoda, że warsztaty trwały tak krótko, ale były bardzo ciekawe i mogliśmy poczuć się jak dzieci.
Podsumowując całe wydarzenie studenci podkreślali:
- Seminarium na długo pozostanie w mojej pamięci oraz będzie inspiracją do kreatywnego prowadzenia zajęć z dziećmi,
- Dary Frobela są według mnie jeszcze bardzo mocno nie docenioną perełką edukacyjną, która zrewolucjonizuje edukację.
- Spotkanie to otworzyło oczy i podsunęło pomysły, jak można prowadzić zajęcia oraz z jakich pomocy dydaktycznych korzystać, co z pewnością przyda się w przyszłej pracy pedagoga.
- Bardzo się cieszę, że otrzymaliśmy możliwość dostępu do darmowego webinaru, ponieważ wzbudził on we mnie jeszcze większą chęć matematycznego działania w formie zabawy.
Prezentowane komentarze pokazują, że zaproponowana tematyka seminarium oraz przyjęta formuła wykładowo-warsztatowa wyzwoliła w studentach/przyszłych nauczycielach namysł, refleksję nad procesem uczenia (się) ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania myślenia matematycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wzbudziła także gotowość do stosowania Darów Froebla w projektowaniu nowych, ciekawych rozwiązań metodycznych, które będą wykorzystywane w pracy z dziećmi na zajęciach matematyki.