W ramach zajęć konwersatoryjnych przedmiotu „Wspieranie rozwoju dzieci poprzez aktywność plastyczną” prowadzonych przez dr Justynę Kosz-Szumską studenci IV roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w trybie stacjonarnym oraz niestacjonarnym, realizowali autorskie projekty edukacyjne, których celem było ukazanie znaczenia twórczości plastycznej w rozwoju dziecka. Projekty łączył działania plastyczno-techniczne z refleksją podejmowaną przez przyszłych nauczycieli, pokazując, jak poprzez sztukę można wzmacniać kompetencje emocjonalne, społeczne i poznawcze.
Powstałe prace prezentowały trzy kluczowe obszary tematyczne:
(1) Bycie twórczym i kreatywnym,
(2) Uzewnętrznianie własnych zainteresowań,
(3) Pokonywanie własnych słabości.
Studenci przygotowali zestawy działań zachęcających do: swobodnej ekspresji i poszukiwania własnych rozwiązań; skupiających się wokół budowania poczucia tożsamości i rozwijania pasji oraz wzmacniania odporności psychicznej poprzez metaforyczne przedstawienie trudności i sposobów ich pokonywania.
Realizowane projekty potwierdziły wysoki poziom kreatywności i wrażliwości pedagogicznej studentów. Przygotowane prace plastyczno-techniczne mogą być inspiracją do działań edukacyjnych w przedszkolach i klasach I-III, a także przykładem, jak ważna jest rola sztuki w harmonijnym wspieraniu rozwoju dziecka.


