21 listopada 2010 roku w Auli Mikotoksyn Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy odbyło się seminarium naukowo-metodyczne Odkrywamy matematykę z wykorzystaniem kształtów Numicon. Podjęto na nim problematykę edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wśród zaproszonych gości byli: Dyrektor Instytutu Pedagogiki prof. zw. dr hab. Urszula Ostrowska, Pracownicy naukowo-dydaktyczni Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej oraz Zakładu Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Edukacji Plastycznej, Przedstawiciele Wydziału Edukacji Urzędu Miasta oraz Wydziału Rozwoju i Strategii Miasta. Najliczniejszą grupę słuchaczy stanowili nauczyciele ze szkół podstawowych oraz studenci. Na ręce organizatorów seminarium przesłała list także Kurator Oświaty w Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz, w którym tak wypowiada się o projekcie: ... Już sam tytuł projektu sugeruje z jednej strony radość działania, z drugiej – drogę do celu, pełną przeszkód, ale z wyboru. I tego wyboru serdecznie gratuluję, bo: „aby dokonać wielkich rzeczy, nie dość jest działać ... trzeba marzyć ... trzeba wierzyć...” (A. France). Życzę, aby dzięki zespoleniu indywidualnego i zbiorowego wysiłku, wspomniana wcześniej droga do celu okazała się szerokim i przyjaznym gościńcem.
W pierwszej części seminarium wykład wygłosił prof. Jan Potworowski (Consultant, ex Brunel University). Niezwykła osobowość, propagator zmian w oświacie m.in. dotyczących procesu oceniania, oddany dydaktyce matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji matematycznej małego dziecka. Tematyka wykładu: Skąd nowe podejście edukacyjne, wskazywała na ciągłość historyczną i wieloaspektowość uwarunkowań polityczno-społeczno-ekonomicznych, jakim podlegał system edukacji w demokratycznych krajach zachodnich od zakończenia II wojny światowej. Na tym tle zostały przedstawione zmiany na gruncie teorii i praktyki oświatowej w Polsce. Profesor zwrócił uwagę, że siła edukacji nie tkwi w programach nauczania, wszechobecnej rywalizacji czy autorytarnej roli dyrektora szkoły. Najważniejszy jest nauczyciel przedmiotu, skupiony na procesie uczenia się uczniów - to jest klucz do wyższych osiągnięć szkolnych. Kolejną ważną kwestią jest komunikacja. Dialog, dyskurs jest niezbędny, aby dać sobie radę w życiu. A jeżeli w życiu, to dlaczego nie w szkole, w uczeniu się? Ostatnie lata coraz bardziej pokazują, jak ważne w podniesieniu osiągnięć, jest stworzenia czasu i miejsca na dialog uczniowski. Jesteśmy dziś w historycznym momencie zasadniczych zmian w podejściu do całej sprawy - jak uczyć, jak uczyć się uczyć i jaka jest rola nauczyciela w tym wszystkim. Na koniec prof. Jan Potworowski podkreślił, że lekceważenie słowa dużo nas kosztuje, zarówno w życiu jak i w edukacji.
W drugiej części seminarium wystąpiła Margaret Haseler, z Wielkiej Brytanii, Professional Development Leader w Oxford University Press. Tytuł wykładu brzmiał: Zrozumieć matematykę. Dlaczego Numikon jest efektywny... Jak wynika z badań, prowadzonych w Wielkiej Brytanii, małe dzieci, na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, otrzymują abstrakcyjne pojęcia i umowne symbole, na których mają rozwijać myślenie. Dla wielu jest to zbyt trudne. Stąd pomysł, aby do przedstawiania liczb używać obrazu. Metoda Numicon wykorzystuje jednocześnie: działanie, obrazowanie i komunikację werbalną po to, aby ułatwić dzieciom zrozumienie pojęcia liczb. Jest to program zajęć dydaktycznych, które są starannie przystosowywane do poziomu dziecka, tak, aby każdy etap nauki zawierał tylko jedno nowe pojęcie, a wszelkie nowe treści podawane są w nawiązaniu do solidnie zbudowanych podstaw. Numicon to po prostu inne podejście do nauczania matematyki.
Seminarium ”Odkrywamy matematykę” stanowi integralną część projektu systemowego „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego”, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Poddziałanie 9.1.2: „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”. W jego realizacji biorą udział trzy jednostki: Instytut Pedagogiki UKW, Urząd Miasta Bydgoszczy, Szkoła Podstawowa nr 63 w Bydgoszczy. Współpracuje z nami również Przedszkole Niepubliczne Jagódka w Bydgoszczy. Beneficjentami projektu są nauczyciele i uczniowie z klas I-III z 10 szkół podstawowych w Bydgoszczy. Projekt rozpisany jest na lata 2010 - 2012. Jego realizacja będzie podlegała ewaluacji. Opiekę merytoryczną i metodyczną nad projektem sprawuje dr Jolanta Nowak, natomiast nad sprawami organizacyjnymi czuwa Dyrektor SP63 Elżbieta Wiewióra.