Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli - Odkrywamy matematykę - część 3

W dniach  9.11.2011, 16.11.2011 oraz 23.11.2011. odbyły się kolejne spotkania z nauczycielkami szkół podstawowych (50 osób), uczestniczącymi w projekcie systemowym: Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Spotkania miały charakter warsztatów metodycznych, gdzie zaproszeni nauczyciele mogli zaprezentować swoje koncepcje pracy na zajęciach z matematyki z wykorzystaniem kształtów Numicon. W toku prezentacji okazało się, że Numicon stanowi jedynie pretekst do szerszych dyskusji na temat organizacji edukacji matematycznej w klasach I-III. Zwrócono uwagę na potrzebę stwarzania warunków dla dziecięcej kreatywności, samodzielności w poszukiwaniu różnorodnych, często niekonwencjonalnych rozwiązań oraz przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane działania. Prowadząca spotkanie dr Jolanta Nowak (koordynator projektu) przedstawiła alternatywne rozwiązania edukacyjne, sięgając po przykład szkoły angielskiej. Prezentacja krótkiego filmu, ukazującego zajęcia szkolne w klasie I z dziećmi sześcioletnimi, sprowokowała uczestników spotkania do krytycznej analizy i porównań dwóch odmiennych systemów pracy z dziećmi. Przede wszystkim zwrócono uwagę, jak dalece aranżacja przestrzeni edukacyjnej warunkuje organizację i przebieg procesu kształcenia. Dostępność pomocy dydaktycznych, które znajdują się w zasięgu ręki dziecka, ustawienie stolików do pracy zespołowej pozwalają w pełni urzeczywistnić idee nauczania czynnościowego oraz zachęcają dzieci do podejmowania edukacyjnego dialogu. Oczywiście, nie obyło się bez wskazania negatywnych zachowań, które wystąpiły na obserwowanej lekcji. Przede wszystkim zaniepokoił nauczycieli duży hałas podczas zajęć oraz ograniczony nadzór nauczyciela nad działaniami uczniów. Cóż, jeszcze nikt nie wymyślił idealnej szkoły...

Na koniec spotkania zaproszono nauczycieli do prezentacji swoich pomysłów, ciekawych przykładów rozwiązań metodycznych z wykorzystaniem materiału Numicon na stronie numicon.blogspot.com. Materiały można przesyłać na adres e-mailowy: dominikagiezek@gmail.com.