Dnia 31 maja 2016 roku w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego odbył się wykład prof. dr hab. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej na temat: Uzdolnienia matematyczne dzieci: mity, wyniki badań, interpretacje i wnioski. Głównym adresatem byli studenci kierunku Pedagogika wczesnoszkolna, którzy realizują z dr Jolantą Nowak przedmiot Metodyka edukacji matematycznej i projektowanie. Zaproszenie przyjęli również przedstawiciele instytucji związanych z edukacją, m.in. z Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli oraz dyrektorzy i nauczyciele ze szkół i przedszkoli, którzy współpracują z uczelnią wspierając studentów w realizacji praktyk zawodowych.
Pani Profesor w swoim wystąpienia zwróciła uwagę, że ponad połowa dzieci już w przedszkolu manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne. Niestety, jak pokazały badania, osiem miesięcy nauki w pierwszej klasie wystarcza, aby dzieci traciły radość uczenia się matematyki, poczucie sensu i były mniej twórcze w działalności matematycznej. Co zrobić, żeby tą złą tendencję zmienić? Pierwszym krokiem, zdaniem Pani Profesor, powinno być wydzielenie edukacji matematycznej z kształcenia zintegrowanego, począwszy od I klasy. Drugim - obowiązek wspomagania dzieci w rozwoju rozumowania operacyjnego. Po trzecie, trzeba kształtować wiadomości i umiejętności matematyczne zgodnie z prawidłowościami rozwoju umysłowego dzieci. Należy w taki sposób prowadzić zajęcia, aby dzieci na lekcjach nie miały ograniczeń programowych i pracowały tak, jak same potrafią wykorzystując dziecięcą ciekawość i zaradność.
Z pewnością te wskazania będą zachętą dla studentów do refleksji nad własnym myśleniem o edukacji małego dziecka i staną się inspiracją do tworzenia kultury jakości w uczeniu matematyki.