Ozobot to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Otwiera drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineering, arts, math), dzięki której możliwe jest budowanie strategii edukacyjnej na synergii sztuki, nauk ścisłych i technicznych. Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, prowokuje do uruchomienia myślenia komputacyjnego.
Studenci studentom
W ramach szkolenia kaskadowego studenci II roku Pedagogiki wczesnoszkolnej przygotowali dwa warsztaty dla swoich Koleżanek z I roku studiów prezentujące nowoczesne narzędzie technologiczne Ozobot, jego możliwości, zasady pracy oraz sposoby wykorzystania w nauce programowania. Omówili kodowanie offline z użyciem kartki papieru i pisaków oraz kodowanie za pomocą internetowego edytora wizualnego OzoBlockly.pl, który oferuje pięć poziomów programowania: od nowicjusza do mistrza. Zaprezentowane możliwości włączania elementów programistycznych do zajęć dydaktycznych z matematyki wsparte refleksyjnym doświadczeniem praktycznym z narzędziem Ozobot umożliwiły wprowadzenie przyszłych nauczycieli w nową jakość edukacji matematycznej.
Studenci dzieciom
W związku z praktycznym przygotowaniem do realizowania zadań zawodowych o charakterze dydaktycznym, wynikających z roli nauczyciela przedszkola, studenci II roku kierunku Pedagogika wczesnoszkolna przeprowadzili zajęcia w grupie pięciolatków i sześciolatków z Przedszkola Niepublicznego "Skrzat" oraz Przedszkola Niepublicznego "Jagódka" w Bydgoszczy. Dzieci miały możliwość poznania narzędzia Ozobot. Uczyły się, jak tworzyć proste trasy z zastosowaniem podstawowych kodów nadających kierunek ruchu. Decydowały o tym, jak będzie się zachowywał robot. W ten sposób wykonały swoje pierwsze zadania programistyczne, jednocześnie rozwijając inne uniwersalne kompetencje, takie jak swobodne, otwarte poszukiwanie rozwiązań, wytrwałość w dążeniu do celu, gotowość do współpracy. Doskonaliły również sprawność motoryczną i orientację na kartce papieru. A przy tym doskonale się bawiły.