Co mają ze sobą wspólnego matematyka i klocki LEGO? Okazuje się, że bardzo wiele, o czym mogli się przekonać studenci Pedagogiki wczesnoszkolnej uczestniczący w seminarium naukowo-metodycznym Matematyka w kolorach klocków LEGO®. Buduję i wiem, że matematyka to świetna zabawa, które odbyło się 8 kwietnia 2019 roku.
Tym razem zaproszenie dr Jolanty Nowak przyjęli: mgr inż. Łukasz Dworski – założyciel Centrum Edukacji Technicznej i Zabaw ROBOproject, autor innowacyjnego programu nauczania „Robotyka dla rozwoju dziecka” który uzyskał tytuł Miejsca Odkrywania Talentów MEN oraz mgr Alina Walicka - współautorka programu „Matematyka w kolorach klocków LEGO®. Buduję i wiem, że matematyka to świetna zabawa!”.
W pierwszej części seminarium zostały przeprowadzone warsztaty dla czterech grup studentów II roku Pedagogiki wczesnoszkolnej z wykorzystaniem m.in. najnowszych zestawów edukacyjnych LEGO® MoreToMath™ oraz laptopów z dedykowanym oprogramowaniem. Tematyka dotyczyła dwóch ważnych zagadnień programowych: Symetria z klockami Lego - czym jest i jak ją odnaleźć; Budujemy wieżę - zależności w ustawieniach przestrzennych. Zdaniem studentów, którzy mieli okazję bezpośrednio działać na materiale dydaktycznym, tworzenie motyli z klocków LEGO było atrakcyjną formą nauki o osi symetrii, a podczas konstruowania wieży z klocków można było przedstawiać swoje pomysły i wytłumaczyć, dlaczego się tak uważa, co rozwija logiczne myślenie. Studenci docenili wartość edukacyjną samodzielnych doświadczeń podkreślając, że dziecko bawiąc się nawet nie wie, że się uczy, może pokazać swoje emocje, a nauczyciel może odejść od tradycyjnej strategii nauczania. I dodawali: ... lekcje tego typu powinny być codziennością w szkołach i przedszkolach.
Drugą część seminarium stanowił wykład. Mgr Alina Walicka przedstawiła sfilmowane fragmenty zajęć z dziećmi, analogiczne do tych, w których uczestniczyli studenci, i opatrzyła je rozbudowanym komentarzem metodycznym. Natomiast mgr inż. Łukasz Dworski m.in. odwołał się do idei konstruktywizmu w uczeniu się i przedstawił model 4Z opisujący cztery kolejne etapy pracy z klockami LEGO uruchamiające aktywności ucznia: Zacznij, Zbuduj, Zastanów się, Zastosuj. Zachęcał do stosowania niestandardowych rozwiązań w nauczaniu matematyki, które sprawią dzieciom radość i pozwolą osiągnąć sukces. Dużą atrakcją był pokaz robota, który ułożył kostkę Rubika.
Po zakończonym seminarium można było usłyszeć ze strony studentów m.in.: Taka matematyka jest o wiele ciekawsza. Uczniowie chętnie skorzystają z takich propozycji, ponieważ bardzo lubią klocki. Zrozumiałam, że dzieci muszą doświadczać na konkretach, a nie tylko uzupełniać karty pracy. W przyszłości będę stosować praktyczne ćwiczenia, tak, aby zainteresować matematyką.