PROJEKT NOWOCZESNY UNIWERSYTET – EDYCJA III
W roku akademickim 2020/2021 studenci III roku kierunek Pedagogika wczesnoszkolna brali udział w III edycji Projektu Nowoczesny Uniwersytet. Grupa projektowa pracująca pod kierunkiem dr Jolanty Nowak podjęła temat: Od kodowania do programowania – rozwijanie myślenia komputacyjnego u dzieci w wieku przedszkolnym. Działania projektowe obejmowały 63 godziny zajęć praktycznych, które były rozłożone w moduły 9-godzinne realizowane w kolejnych miesiącach trwania projektu. Całość działań przebiegała zgodnie z procedurą typową dla metody projektu: od identyfikacji problemu, poprzez formułowanie celów, analizę materiałów źródłowych, określenie zasobów i poszukanie wsparcia merytorycznego w Studenckim Kole Naukowym Edu Mat, planowanie zadań (dodatkowo zastosowano metodę Burzy mózgów i analizę SWOT), wypracowanie w trzech grupach zadaniowych następujących produktów: zestawu ćwiczeń z kodowania i programowania uwzględniających zróżnicowanie poziomu trudności, scenariuszy zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz filmiku wprowadzającego dzieci w świat kodowania i programowania. Podczas prac nad produktami projektu studenci otrzymali wsparcie metodyczne w postaci 20 godzin konsultacji ze strony eksperta zewnętrznego mgr Aleksandry Borowicz, nauczyciela Przedszkola Niepublicznego „Jagódka” w Bydgoszczy.
Drugi etap projektu obejmował dwudniową wizytę studyjną w przedszkolu, w którym zatrudniony jest ekspert zewnętrzny współpracujący z grupą projektową. Program wizyty bezpośrednio dotyczył tematyki realizowanego projektu. Między innymi uwzględniał obserwację zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym zajęcia z podstaw robotyki oraz zajęcia komputerowe. Studenci mieli możliwość zaprezentowania dzieciom i kadrze pedagogicznej przygotowanego filmiku na temat kodowania i programowania oraz sprawdzenia w praktyce efektywności opracowanych w zespołach zadaniowych ćwiczeń i zabaw wprowadzających dzieci w świat kodowania i programowania.
Podsumowując projekt warto zauważyć, że studenci w toku podejmowanych działań nabyli wiedzę na temat rozwijania myślenia komputacyjnego u dzieci w wieku przedszkolnym, rozwinęli umiejętności z zakresu stosowania nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych w pracy z dziećmi oraz poszerzyli kompetencje społeczne obejmujące przede wszystkim świadome budowanie relacji w grupie projektowej oparte na współpracy i wymianie doświadczeń.
Grupa projektowa: Oliwia Domoń, Weronika Kabat, Weronika Michalak, Aleksandra Milas, Katarzyna Modrzyńska, Nikola Nosek, Weronika Ramlau, Agata Szmelter, Michalina Śliwińska
Jeżeli jesteś ciekawy, jak wyglądały działania grupy projektowej, zapraszamy do obejrzenia materiału informacyjnego: