Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Matematyka to dobra zabawa – zajęcia w świetlicy szkolnej Matematyka to dobra zabawa – zajęcia w świetlicy szkolnej

Matematyka to dobra zabawa – zajęcia w świetlicy szkolnej

W semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024 studentki III roku kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna pod opieką metodyczną dr Jolanty Nowak prowadziły zajęcia dla dzieci ze świetlicy szkolnej działającej w Zespole Szkół nr 29 przy ul. Słonecznej 26 w Bydgoszczy. Główną ideą było budowanie warsztatu pracy nauczyciela w obszarze edukacji matematycznej oraz gromadzenie doświadczeń wynikających z wchodzenia w interakcje z dziećmi.  Każda ze studentek przygotowała zestaw gier i zabaw rozwijających myślenie matematyczne, które proponowała dzieciom w ramach zajęć świetlicowych. Praca odbywała się w małych grupach zróżnicowanych wiekowo, co stanowiło spore wyzwanie dydaktyczne, dostarczyło sporo ciekawych obserwacji i skłoniło do większego otwarcia na możliwości dzieci.

Po przeprowadzeniu zabaw matematycznych w świetlicy studentki formułowały komentarz metodyczny oraz dzieliły się refleksją na temat różnych aspektów pracy z dziećmi:

Dla dzieci matematyka kojarzy się przede wszystkim z liczbami. Gra pozwoliła przełamać ten stereotyp. Jest ona łatwa do przeprowadzenia z większą ilością dzieci. Gra jest świetną przestrzenią do współpracy między dziećmi.

Dzieci bawiły się matematyką mimo późnej pory i wynikającego z niej zmęczenia, uczyły się nieświadomie. Gdyby podczas lekcji uczyły się matematyki w podobnie atrakcyjnej formie, zapewne nie miałyby tak negatywnego stosunku matematyki.

Zabawa sprawiła dzieciom ogromną radość, ponieważ wspólnie zaczęli tworzyć nowe strategie, a także pojawiały się ciekawe pomysły. Poza tym uczniowie pracowali w swoim tempie, współpracowali w grupie, uaktywnili swoją kreatywność i gotowość do podejmowania wyzwań. 

Zajęcia w świetlicy były dla mnie cennym doświadczeniem, Na pewno dały mi większą pewność siebie. W czasie drugich zajęć nie czułam też stresu. Dzięki zajęciom zwróciłam uwagę na sposób formułowania poleceń oraz stopień dostosowania trudności do danej grupy wiekowej co wykorzystam w czasie planowania przyszłych zajęć. 

Widok uśmiechniętych twarzy dzieci, gdy udawało im się osiągnąć cel, sprawiał mi ogromną radość i dodatkowo umocnił mnie w przekonaniu, że wybrałam właściwą drogę. Było to dla satysfakcjonujące doświadczenie, ale także inspirująca lekcja pokazująca mi, jak wiele mogę wnosić do edukacji i rozwoju dzieci.  

Najlepszą informacją zwrotną jest dla mnie reakcja uczniów, którzy, pomimo upływu godziny, nadal mieli ochotę na kontynuowanie ćwiczeń. Z niecierpliwością czekam na kolejną wizytę w szkole. 

Jesteśmy zadowolone tak samo jak uczniowie, którzy z nami współpracowali, zajęcia były dobrym doświadczeniem dla nas jako przyszłych nauczycieli. 

Jak widać z przytoczonych wypowiedzi, studentki bardzo doceniają możliwość prowadzenia zajęć z dziećmi w postaci mniej sformalizowanej, co daje przestrzeń do uważnego przyjrzenia się dzieciom, ich sposobom rozumowania, funkcjonowania w grupie rówieśniczej, ale również bardziej świadomego wchodzenia z nimi w relacje i namysłu nad własnym działaniem.