Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Zestaw LEGO® Education Essential w edukacji małego dziecka Zestaw LEGO® Education Essential w edukacji małego dziecka

Zestaw LEGO® Education Essential w edukacji małego dziecka

W dniu 9 grudnia 2025 roku, na zajęcia z przedmiotu Pomoce dydaktyczne i edukacyjne wspierające rozwój dziecka, dr Jolanta Nowak zaprosiła specjalistki z Akademii Wynalazców: koordynatorkę projektów edukacyjnych mgr Arlettę Manowską oraz instruktorkę zajęć studentkę IV roku PPiW Klaudię Siudę, które pokazały możliwości wykorzystania zestawu LEGO® Education Essential we wspieraniu kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Podstawowym założeniem tej metody jest nauka przez działanie. Dziecko samodzielnie tworzy, konstruuje i testuje swoje pomysły, a dzięki temu naturalnie odkrywa zależności, uczy się logicznego myślenia i rozwija kreatywność. LEGO Education opiera się na idei, że uczeń najlepiej zapamiętuje to, czego sam doświadczył i co samodzielnie „zbudował”. 

W części wykładowej spotkania, wzbogaconej prezentacją multimedialną, omówiono ideę edukacji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), metodę 6 klocków, założenia programu LEGO® Education oraz przedstawiono przykłady zastosowań klocków w pracy z dziećmi w różnym wieku. Następnie zaprezentowano zestaw LEGO® Education Essential – jego elementy, strukturę i możliwości wykorzystania w edukacji. Prowadząca omówiła funkcje poszczególnych komponentów (czujników, silników, elementów konstrukcyjnych) oraz zasady działania aplikacji wspierającej budowę i programowanie.

Po części teoretycznej studentki podjęły aktywność praktyczną, gdzie głównym zadaniem było zbudowanie pojazdu śnieżnego z zestawu LEGO® Education Essential zgodnie z instrukcją w aplikacji i przetestowanie jego działania.

Po zakończeniu pracy studentki podzieliły się swoimi refleksjami w związku z przeprowadzonymi zajęciami:

- Udział w warsztatach pozwolił nam spojrzeć na LEGO z zupełnie innej perspektywy. Mogłyśmy spojrzeć na klocki, jak na pomoc edukacyjną o bardzo szerokich możliwościach zastosowania w pracy z dziećmi w przedszkolu oraz w klasach I–III szkoły podstawowej.

- Dowiedziałyśmy się również, jak przebiega typowa struktura zajęć: od wprowadzenia poprzez film lub historię, przez budowanie i współpracę, aż po podsumowanie oraz porządkowanie stanowiska pracy.

- Zajęcia były niezwykle rozwijające - nauczyły nas kreatywnego podejścia do procesu uczenia, myślenia przestrzennego, logicznego planowania i współpracy zespołowej. Pokazały także, jak ogromny potencjał kryje się w edukacji opartej na działaniu, eksperymentowaniu i konstrukcji, a nie wyłącznie na materiałach papierowych. Takie metody pozwalają dzieciom uczyć się poprzez doświadczenie, aktywność i zabawę, co sprzyja trwałemu przyswajaniu wiedzy i budowaniu motywacji wewnętrznej. 

-Najważniejszym odkryciem było to, jak ogromny potencjał kryje się w pozornie prostych zestawach klocków i jak efektywnie mogą one wspierać rozwój dziecka — zarówno poznawczy, jak i społeczno-emocjonalny. 

-Odkryłyśmy, że dzieci w wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym są w stanie bardzo aktywnie i samodzielnie podejmować zadania związane z programowaniem, jeśli tylko narzędzia są dostosowane do ich możliwości. 

- Warsztaty uświadomiły nam również, że uczenie się przez próbowanie i popełnianie błędów jest ogromną wartością. Każda nieudana próba motywowała nas do szukania nowych strategii i lepszego zrozumienia zadania. To doświadczenie pokazało, że wytrwałość i kreatywność są równie ważne jak odpowiednia wiedza techniczna. 

- Zajęcia te były dla nas nowym i wartościowym doświadczeniem. Koncepcja edukacji z wykorzystaniem klocków LEGO pozytywnie nas zaskoczyła i zainspirowała do poszerzenia wiedzy na ten temat, aby móc ją wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej.

Na pożegnanie była mała niespodzianka - pojawił się „robopies” sterowany za pomocą pada. Zaskoczenie było duże… To doskonały przykład jak nowoczesne technologie mogą wspierać proces uczenia się i sprawić, że nauka staje się ciekawsza i bardziej angażująca.